tisdag, april 15, 2014

Drinktips, påskpynt och husmorspoäng.

Påsken är, som en del av er säkert vet, inte min kopp te. Men jag försöker... Jag vet inte varför jag har så svårt att ta högtiden till mig, men det kan kanske vara så enkelt som att den har oturen att infalla på våren när jag har min årliga depp-period. Kanske. Men i alla fall, i år tror jag att jag slagit nytt rekord i inomhus-påskpyntande.

Tulpanbuketten förresten har jag stoppat ner några små tunna kvistar av murgröna i, plockat från trädgården, och det blev riktigt trevligt faktiskt.

Husmorspoäng tycker jag man bör få varje gång man som vegetarian lagar god icke-vegetarisk mat, på känsla och utan att liksom kunna provsmaka så mycket, till sin äkta hälft. Det gjorde jag igår för jag tycker Peter behöver lite mer omväxling i sin kost ;-) Det blev en enkel grej med laxbitar, crème fraîche, gräslök, dill, lime och till sist räkor. Enkel men tydligen jättegod även enligt sonen som beställde samma, minus räkorna, till middag idag.

Och så drinken då. Eftersom det är vår nu så är sommaren inom räckhåll, och vissa drinkar känns just som riktiga sommardrinkar. Där har jag alltså ett tips: 1 del Saurer Apfel (det finns olika varianter, denna är köpt i Tyskland och dit åker ju inte alla ;-), det finns också essens/mix så mannan smaksätta okryddad sprit själv) blandas med 3-5 delar 7Up eller fruktsoda beroende på variant av spriten (4 var lagom här), en ordentlig skvätt lime och så is. Syrligt och friskt men samtidigt ett litet stänk av sötma. Testa! 

Matlagning är jag rätt bra på. Drinkar fixar jag hyfsat. Men bakning är jag urkass på. Jag VILL vara bra på det dock, och fortsätter försöka då och då. Nu till helgen ska jag baka, försöka alltså, en påsk-kaka... Wish me luck!!




Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...