söndag, maj 31, 2009

Är det verkligen så hemskt?

Jag surfar runt och hittar många som är upprörda över ett försäkringsbolags planerade höjda försäkringspremier för rökare när det gäller t ex sjukvårds- och livföräkringar. Men, är det verkligen så hemskt fel?

Jag resonerar såhär: försäkringsbolag är inga välgörenhetsidkare utan de är helt enkelt affärsidkare. Och jag ser det som fullkomligt självklart att de ska ta hänsyn till eventuella riskökningsfaktorer när de sätter premierna. Samma princip gäller ju försäkringar av hem och prylar också. Godkänt inbrottslarm och fönsterspärrar t ex ger lägre premie än om man saknat dessa. Att bo mitt i storstad och parkera bilen på gatan ger högre premie än att parkera bilen i eget garage. O s v... jag har svårt att se det märkliga i att samma princip gäller även för människor.

Jag som kraftigt överviktig har sämre villkor när det gäller livförsäkringar t ex, och jag ser inget konstigt i det även om det drabbar mig negativt. Inte heller ser jag nåt konstigt i att rökning, extremsportande eller andra saker som ökar risken för sjukdom, olycka och tidigare död gör att ens premie blir högre än om man saknat dessa risker.

Att kraftigt överviktiga och feta har dessa sämre villkor verkar många inte veta om, jag har läst och hört otaliga kommentarer om hur hemskt det är att just rökare ska "sättas åt" när t ex övervikt också är en hälsofara. Att många t o m nekas att teckna försäkring ö h t p g a sin vikt, medans rökare vars handlande ökar risken för sjukdom markant hittills inte ens haft högre premie, är en nyhet för många. men nu vet åtminstone ni :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dej!

Jag som har en dotter som inte ens något annat försäkringsbolag vill ta emot, det är också sånt som folk inte direkt känner till eller det blir i alla fall inga ramaskri om det. Likadant med sk. "öronbarn" , det kan också bli svårt när dom ska försäkras.
Så jag förstår inte heller varför just rökningen är så upprörande.

Anonym sa...

Och ja...det var ju då jag som glömde skriva mitt namn *S*

/JANETH

Dammråttan sa...

Kan bara hålla med. Hade iofs inte läst om det där med rökare. Kan bli svårare att bevisa bara. Vi får inte löneskydd, för att min man haft högt blodtryck. Om ahn äter medicienrna, så mår han hur bra som helst och har väldigt bra värden, men det spelar ingen roll. Fast jag kan på sätt och vis ändå fösrtå det, även om det känns som att det finns större risk att han skulle vara med i en bilolycka än att hans blodtryck skulle göra att han gick bort.

Anonym sa...

Man kan sluta röka på en dag, övervikt är svårare. ;)

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...