onsdag, juni 03, 2020

Alla goda ting är tre?

Nja, jag vill nog inte hålla med om det. 

När jag googlade på uttrycket för att se varifrån det är sprunget så stötte jag bl a på detta på en sida om ordspråk: Alla goda ting är tre, utom örfilar; det räcker med färre. Enligt samma sida finns ett engelskt uttryck som lyder All good things are wild, and free. Jag vill varken dementera eller bekräfta. På en annan sida upplystes jag om att alla goda ting är tre ibland följs av men fan kan också räkna. Det har jag nog aldrig hört ... men nog säger man ibland att även olyckor och sorger ofta kommer i tretal.

Hur var det med ursprunget då? Jo alltså talet tre anses ha en magisk innebörd och förekommer som sådant i många olika sammanhang i sagor, myter och legender. En av förklaringarna till dess magik är att det är summan av det första ojämna talet (som i sin tur står för det materiella och konkreta) och det första jämna (som står för det mer abstrakta och själsliga). Talet tre har även en tydlig plats i flera religioner. Att människan därför gillar att tänka i tretal ses som anledningen till att man t ex säger klara, färdiga, gå och har tre medaljörer och ligger troligen också bakom uttryck som t ex tredje gången gillt ... och då att alla goda ting är tre.

Varför pladdrar jag på om detta tro? Jo för att oooooooosökt komma in på gårdagens tre säsongspremiärer. Gårdagen som måste ha varit varmaste dagen i år med temperaturer på över 25 grader i skuggan och under större delen av dagen en molnfri himmel. Under gårdagen var det första gången i år som jag...
... hade bikini på mig. 
... använde solhatten.
... badade i poolen.


Bikini är en föga smickrande klädsel för denna kropp, men solbränna är å sin sida mer smickrande än blekhet, så ... tja, bikini it is. Nu blev jag inte mycket brunare ändå för att det helt enkelt var för varmt i solen, men litegrann i alla fall. 

Poolen fick maken ta fram och fylla så sent som i måndags kväll då jag sett hur varmt det skulle bli igår. Med andra ord var vattnet i den inte direkt varmt när dagen började, men det jobbade sig upp till nästan 19 grader framåt eftermiddagen då jag tog ett väldigt snabbt men behövligt dopp. Samtidigt räddade jag tre (japp, just tre) tvestjärtar från trolig drunkningsdöd. Jag har försökt ta reda på om tvestjärtar kan simma men inte lyckats hitta ett bra svar, men om de kan det så verkade inte dessa tre exemplar veta om det.

Men redan i måndags badade en liten del av mig i havet. Eller två små delar snarare, d v s mina fötter. Det var knappast varmt, inte så jag kände "Fan att jag inte har badkläder på mig så jagkan ta ett dopp" men det var inte heller så fötterna förfrös. Och de som badade på riktigt var faktiskt i flera minuter.

Idag då? Jo idag hade jag tänkt försöka sköta veckans huvudsakliga inköp av mat och titta på present till systerdottern som tar studenten nästa vecka. I skrivande stund, strax före kl 13, har jag kommit såhär långt: skrivit upp tre saker på inköpslistan och borstat håret. That's it. Det går bra nu ...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för informativ läsning. Roligt när man googlar betydelsen på uttrycket ”alla goda ting…” så är de en som gjort samma sak och sammanfattat allt i en bra kompakt text. Tack för detta. Uppskattar ditt arbete. Mvh Lina i Gbg

Jörn sa...

Tre saker ville du ta upp!

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...