tisdag, juli 05, 2016

Minisemester och miniframsteg.

Äkta hälften har inte semester på flera veckor, och då är det för sent för att åka upp till sommarstugan i Bohuslän eftersom det då är min mosters tur att nyttja den. Men det kändes inte rätt att inte komma dit något ö h t i år, så den där äkta hälften tog en semesterdag igår och vi fick en långhelg tillsammans med mamma och pappa. En 3-dagars minisemester kan man säga.

Något bad blev det inte. Inte ens någon middag på bryggan. Det satte vädret stopp för. Men avkoppling och miljöombyte var målet, och det fick vi! Dessutom hann vi både träffa två av mina kusiners mamma för första gången på ca 15 år och ta en fika tillsammans med en tjej jag läste till förskollärare ihop med och som bor i Uddevalla (vi har setts varje sommar sedan dess).

Snillen spekulerar, lillfis spanar, drink på bryggan resp. äkta make i gönskan på kolonilott.

Förrutom fika med min skolkamrat bjöds det
på gosande med ursöta kaniner.
Lite Med Andra Ord är ett måste varje kväll!
Ett miniframsteg får man väl kalla det faktum att jag kunde gå nästan obehindrat när jag handlade i kväll, både "normalt" utan att stötta mig på hyllor och annat och "normalfort". Det var ganska länge sedan det... Och detta trots att jag alltså varit bortrest och begett mig utanför de vanliga ramarna. Jag var inte direkt så fysiskt aktiv under minisemestern men det var mycket intryck och en annan dygnsrytm än vanligt (det går t ex inte att lägga sig och sova sådär när som helst när man semestrar ihop med andra). Jag ska försöka att inte dra alltför stora växlar på det faktum att jag (än så länge i a f) inte kraschat (behövde dock 24 h i sängen innan jag orkade göra nåt alls), ska försöka att inte inbilla mig att jag plötsligt är frisk, men tänker glädjas åt det sådär lagom. 

När vi kom hem igår förresten så hade vårt körsbärsträd fått fnatt, en herrans massa bär hade mognat de senaste dagarna och det finns inte en chans att vi kan äta alla dem utan att behöva bo på toaletten i ett par dygn se'n. Så jag har bjudit hit vänner att plocka och uppmanat maken att ta med sig till jobbet, men också använt en del till att göra körsbärslikör på. Ja jag tänkte försöka i alla fall. Inte från grunden, jag orkar inte vänta på jäsningen ;-), utan baserat på färdig sprit som kryddas med bären, filtreras efter 3 dygn och sen blandas med bl a vatten och sockerlag. Så om ett par dygn visar det sig hur bra jag lyckats... Eller hur dåligt... Spänningen är oliiiiiidlig!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...